Csatlakozz Te is!

Miről szól a blog?

Mi próbáljuk megérteni a minket körülvevő világot. A tudást felhasználhatjuk arra, hogy fejlődjünk, anyagilag jobb helyzetbe kerüljünk vagy megőrizzük egészségünket, ne hagyjuk, hogy átverjenek minket! Úgy érzed Te is hozzá tudsz rakni valamit? Van egy érdekes történeted vagy témajavaslatod? Érdeklődéssel várom leveledet: mpeter0725@gmail.com

Ingyenes és hasznos

Különösen ajánlott

Legvégső határ 3: Űrturizmus

2011.06.28. 11:01 astroleslie


Előző írásomban már fejtegettem, hogy a világűr jövőbeli kihasználásában egyre nagyobb szerepet kap a magánszektor. Ennek a jeleit már manapság is láthatjuk, mégpedig az űrturizmus formájában. Arthur C. Clarke már 1961-ben írt egy rövid regényt (Holdrengés), amelyben turistákat ér baleset a Hold felszínén. A 60-as években az űrverseny lázában rengeteg ember álmodozott azon, hogy kijusson a világűrbe, vagy a Holdon járkálhasson. A Pan Am még várólistát is készített a jövőbeli holdutazásokhoz. Kicsit morbid belegondolni, hogy aztán mi történt a céggel.....

Az űrturistáknak voltak elődeik, akik nem űrhajósok voltak foglalkozásukat tekintve. Az első ember, aki fizetett az útért, helyesebben a munkahelye, egy japán riporter, Toyohiro Akiyama volt 1990-ben. Egy hetet töltött a Mir űrállomáson 28 millió dollárért. Érdekes módon az oroszok voltak azok, akik ezen a téren előretörtek. A MirCorp nevű vállalat 1999-ben megszerezte az űrállomás feletti ellenőrzést, és turistákat akart küldeni, hogy ezzel fedezzék a fenntartási költségeket. Ők voltak az elsők a világon, akik nem állami pénzből hajtottak végre küldetést az űrben. Turistákat azonban nem sikerült az űrbe küldeniük, mivel a Mirt 2001-ben megsemmisítették.

Viszont volt egy szerződésük Dennis Titoval, egy amerikai üzletemberrel. A MirCorp és a Space Adventures, egy amerikai vállalat, sikeresen elérte, hogy Tito a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) látogathasson. 2001 óta 7 űrturista járt az ISS-en, köztük Charles Simonyi is, aki ráadásul egyedüliként kétszer is megjárta az ISS-t. Ők mindannyian 20 millió dollárt fizettek az utazásért. 2009 óta szünetel az űrturistáskodás, a Space Adventures tervei szerint 2013-ban repülnek majd az újabb jelöltek. A vállalat tervei között szerepel holdutazás is, és szuborbitális repülés is. Nézzük ezt, mert ezen a téren már sokkal előrehaladottabb állapotban vannak a fejlesztések.

Szuborbitális repülésnek nevezzük azt, amikor a jármű nem áll Föld körüli pályára, érintkezésben marad a légkörrel, majd leszáll, anélkül, hogy megkerülte volna a Földet. A szuborbitális repülés nagyon népszerű lett a piacon, rengeteg cég próbálkozik a végrehajtásával. Ennek oka pedig az, hogy sokkal több embert vonz a kisebb költségei miatt, és ezáltal több profitot lehet belőle szerezni. Előreláthatólag 200000 dollár lesz egy jegy ára. Az áttörés 2004-ben történt, amikor a Space Ship One elérte a 100 km-es magasságot, amit a világűr és a légkör határának tartanak (Kármán-vonal).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Richard Branson (ki más?) felkarolta ezt a projektet, és létrehozta a Virgin Galactic nevű vállalatot, ami a Space Ship One utódjával kívánja végrehajtani a repüléseket. A tervek szerint a vállalatnak 5 gépe lesz, melyek majd 110 km magasra visznek utasokat. A repülések 90 percig fognak tartani, melyek során néhány perces súlytalanságot is átélhetnek a vállalkozó kedvűek. A prototípust amúgy VSS Enterprise-nak nevezték el. A repülésekre még egy-két évet várni kell, de a legfontosabb teszteket már végrehajtották, és minden jól működött.

200000 dollárja azonban nem mindenkinek van. Mindenki szeretne repülni, ez abból is látszik, hogy a Virgin Galactic már több mint 410 jegyet adott el. Hogy nekünk "halandóknak" mikor lesz esélyünk utazást tenni a világűrbe? Erre a válasz, legalábbis véleményem szerint, hogy a mi életünkben erre még nem lesz lehetőség. Az űrutazás még mindig drága, és amíg nem találják meg a költséghatékonyabb módot, addig csak álmodozhatunk egy ilyen útról. Talán a következő generációnak már több szerencséje lesz....

A bejegyzés trackback címe:

https://ertelmesen.blog.hu/api/trackback/id/tr483021201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.