Csodálkoztál már azon, hogy a profik milyen jó képeket csinálnak? Előfordult veled, hogy életlen volt a kép, vagy sötétek a részletek, vagy sárga lesz a képen a fehér fal, kék a hó? Vagy egyszerűen csak valahogy nem vagy megelégedve a képeiddel? Nos, nem kell aggódni, egy kis odafigyeléssel nagyon látványosan javíthatod a fotókat és nyűgözhetsz le másokat. Igen, akkor is ha egyszerűbb kompakt géped van!
Legtöbbünknek nem telik drága tükörreflexes gépre és objektívekre, nekem is csak egy kompakt kamerám van, ezzel is szuper fotókat lehet csinálni! Ráadasul nincs annál rosszabb (jobb), mint amikor látsz valakit egy komoly DSLR géppel, de nem tudja hogyan kell használni! Most az olcsóbb, kompakt kategóriás géppel rendelkezőknek tudok segíteni, nézzük az első 12 tippet:
1. Olvasd el a használati útmutatót!
Nagyon sokan panaszkodnak, hogy nem működik rendesen a fényképezőgépük. Legtöbbször viszont az a helyzet, hogy ők nem tudják használni! Minden fényképezőgéphez jár egy hosszú használati útmutató és ezt szinte mindenki érintetlenül hagyja. Pedig nem szabad! Azt a pár órát igenis rá kell áldozni, olvassuk végig, mert amellett, hogy megtudhatjuk hogyan működik a gépünk, nélkülözhetetlen információk vannak benne! Pl. hogy legalább 50 centire kell legyen a torta a géptől, különben életlen lesz, mert ilyen az optikája. Innen tudjuk, hogy a mi vakunk 3 méterig jó vagy 5 méterig, hogy mit jelent esetünkben a fehéregyensúly (lásd később…), hogy milyen funkciók vannak benne, amiket használnánk, ha tudnánk hogy van! Ezzel kéne kezdeni az egész történetet! Ismerjük meg a saját gépünket, tudjuk meg a határait, különben bosszúságot és rossz eredményt okozhat, viszont ha tudjuk mit csinálunk akkor csodás képeket készíthetünk! Ha ezt a részt kihagyod, sajnálom, ne is várj javulást a kepeidnél! (Az már az én személyes véleményem, hogy meg is kell érteni hogyan működik, de ezt nem muszáj) Lepjünk túl a “bekapcsol és kattint” beidegződesen!
2. Legyen vízszintes a horizont
Ez olyan alapvető dolog, ami talán sokaknak fel sem tűnik, pedig ugye mennyivel élvezetesebb egy olyan kép ahol vízszintes a horizont? Semmibe nem kerül, legfeljebb 1-2 másodpercbe.
3. Ne legyen középen a horizont
Csak ízlés kérdése, szerintem érdemes vele próbálkozni. Az átlagos tájkép vagy tengerparti kép “középen ketté van vágva”, viszont általában adhatunk neki egy kis életet ha máshová helyezzük a horizontot. Nem feltétlen rossz a középső horizont, én is sokat csinálom, de emellett csinálhatunk mást is. Mondjuk legyen a kép felső vagy alsó harmadánál (akár a negyedénél)! Mutassuk meg a felhőket, vagy mutassunk több hullámot, előteret, vagy csak a kék eget! Ezzel látványosan feldobhatjuk a kép hangulatát!
Fennt egy harmad, lennt kettő.
Észrevesszük a három harmadot?
4. Ne vakuzz állandóan
A vakuról alap esetben azt érdemes tudni, hogy csak végszükség esetére van ott! Ne használjuk ha nem muszáj. Egyébként is zabálja az elemet, és hatótávolsága kb 3-4 méter, ja és a fénye visszaverődhet mondjuk az üvegfelületekről, vagy olyan képet kapunk amin “esik a hó”. Utóbbira példa egy istálló, ahol a szálló port megvilágítja a vaku és mivel ez fókusztávolságon belül van elmosódik és ilyen hóesés szerű képet kapunk. Egy tájképet hiába vakuzunk. Csak akkor szabad használni, ha mondjuk este a szobában már nincs olyan világos vagy nyilván sötétben. Van amikor nincs más választásunk, de ne használjuk mindig automatikusan!
5. Ellenfényben vakuzz!
Mások a szabályok ha ellenfény van. Ez kivételnek számít. Például egy szoba közepén állva fényképezünk valakit, aki az ablak előtt áll. Egy csoportot fényképezünk, de valahol mögöttük van a Nap, vagy a fényes tengerpart. Ilyenkor a fényképezőgép automatikája úgy értelmezi, hogy sok a fény, mert tényleg sok van, de akit mi akarunk fényképezni az igazából a saját árnyékában van, tehát sötét lesz (már bocsánat J), a világos háttérhez képest. Ilyenkor érdemes bekapcsolni a vakut és a max. pár méterre eső ismerősünk meg lesz világítva!
A Nap kb. ugyanolyan irányból süt, mégis jobb a fenti kép. Technikailag, egyébként több okból is :)
6. Figyelj oda fehéregyensúlyra!
Az a baj, hogy a mi szemünk/agyunk megtanulta, hogy napfényben, izzólámpánál, vagy az új kompakt fénycső fényében is ugyanolyan színeket lásson. De ezt a fényképezőgép nem tudja. Ezért előfordul, hogy napfénynél vagy lámpafényben teljesen más színeket kapunk. Most nem megyek bele a színhőmérséklet rejtelmeibe, a lényeg, hogy a legtöbb kamerában vannak erre beállítások, amik korrigálnak! Van pl. napsütéses, felhős, izzólámpás, fénycsöves, vakus, árnyékos beállítás, márkától függően hasonló a nevük. Gondolom adja magát melyiket mikor kell használni, ha szép, természetes színeket akarunk… Használjuk ezeket (olvassuk el hozzá az útmutatót)!
7. Vegyél egy állványt!
Van, aki szerint minden képet állvány segítségével kéne csinálni, mert stabilabb a gép, nem remeg a kép, nem mosódik el. Különösen akkor érdekes kérdés ha kevés a fény. Általában egy napos tájképnél nincs gond, de pl. egy erdei vízesésnél, vagy naplementénél már sötétebb van és szükséges az állvány! Egy kompakt gép nem nehéz, nem kell drága vaskos állványt venni, de egy olcsóbb, normális minőségűt mindenképp!
8. Remegés, bemozdulás
Képzeljük el, hogy karácsony este a gyerekek bontják ki az ajándékot, Te fénykepezel, de az összes kép elmosódott, életlen lesz. Ez azért van így, mert sötet van, a gép hosszabb ideig készít egy képet, de közben azt is rögzíti, hogy remeg a kezed. Ez teljesen normális es lehet ellene tenni. Manapság szinte minden gépben van rázkódáscsökkentő vagy optikai stabilizátor, ez segít, de be kell kapcsolni! A másik módszer, hogy vakuzunk. Ekkor viszont vigyázzunk, a korábban elállított fehéregyensúlyt vissza kell állítani automatikusra! (Hiszen a vaku fénye teljesen más, mint a lámpafény.) Harmadik lehetőségünket már nem lehet minden gépen beállitani, de ha lehetséges növeljük az érzékenységet, vagyis növeljük az ISO értéket 400-ra.
9. Ne menj túl közel!
Előfordulhat, hogy valami részletet akarunk lefényképezni és a makró mód nincs bekapcsolva, vagy csak mondjuk egy szülinapi tortát fényképezünk, mondjuk kb. 30 cm távolról. Ilyen előfordul mindenkivel. Aztán a kép homályos lesz, mert egyszerűen túl közel mentünk. Mi jól látjuk a tortát, de a kamera már túl közel van, az ő „szeme” nem látja! Hogy honnan tudjuk legalább milyen távolságra kell lenni a tortától? Lehet hogy 50 centi már jó lenne. Nézzük meg a használati útmutatóban a minimális távolságot!
10. Használd ki az arany órákat!
Ez alatt a napkelte vagy napnyugta időszakat értjük. Ebben a pár órában nem átlagos meleg fények, más árnyékok, színes felhők várnak ránk, megélénkül a táj! Ha van lehetőségünk használjuk ki akár városban, akár tengerparton, akár hegyekben vagyunk! A profik ezt olyan komolyan veszik, hogy napközben készült képeket meg se néznek! Fel kell kelni korán és az arany fények csodát művelnek!
11. Használd ki a vonalakat
Azért lesz jobb ettől egy kép, mert az agyunk automatikusan megtalálja a vonalat és tekintetünk végig is megy rajta, több időt töltünk el a képpel, kellemesebb nézni. Figyeljük meg legközelebb, természeteset vagy mesterségeset, de sok S vonalat találhatunk. Ez lehet szerpentin, folyó, ágak, tengerpart, erdei ösvény is. Komponáljuk bele a vonalat a képbe ha lehet. (Idővel majd odafigyelhetünk a képet meghatarozó háromszög formákra is, pl. hegyek, vagy egy patak es a horizont által bezárt háromszög elhelyezkedése.)
12. A tökeletes panoráma fotó
Vannak olyan szép tájak amiről érdemes panorámafotót készíteni. Mivel nekünk nincs nagylatószögű objektívünk ezért általában több képet kell csinálni és abból összerakni. Ezt lehet a gépbe beépített panoráma programmal (ma már általanos dolog és mutatja is mit kell csinálni) vagy otthon valamilyen képszerkesztő programmal csinálni. Panoráma képet készíteni tehát viszonylag egyszerű, de mi most a profibb panorámafotó verzióra törekszünk! Ez sem sokkal bonyolultabb, így kell csinálni: Használj állványt és állítsd be a gépet álló helyzetbe! Így több képet kell csinálni, de cserébe nem lesznek hiányos sarkok. Készítsük el az első képet mondjuk a tájkép bal oldalán. A második képet úgy csináljuk, hogy ugyanabban a pozicióban félig lenyomjuk az exponáló gombot, közben elforgatjuk kicsit a gépet jobbra (legyen 25-30 % átfedés) és teljesen lenyomjuk a gombot! A többi képnél is menjünk vissza az elsőre, ott nyomjuk meg félig a gombot, tartsuk félig nyomva, majd fejezzük be a képet az adott helyen. Erre azért van szükség, hogy a fénymérés és a színek pontosan ugyanolyan legyen az összes képen! Közben lehetőleg tartsuk a horizontot azonos helyen az összes képen, ebben segít az állvány. Emellett, ha gyorsan mozgó felhők vannak, akkor siessünk. Ezzel a módszerrel sokkal jobb panorámaképek készülnek! (A félig lenyomós dolgot megspóroljuk, ha manuális mód is van a gépünkben. Az első képnél jegyezzük meg amit felajánl a gép, pl t=1/200 f=5.6, ezt állítsuk be manuálisan és ezzel a beállítással készüljön az összes kép!)
A cikk itt folytatódik!