Csatlakozz Te is!

Miről szól a blog?

Mi próbáljuk megérteni a minket körülvevő világot. A tudást felhasználhatjuk arra, hogy fejlődjünk, anyagilag jobb helyzetbe kerüljünk vagy megőrizzük egészségünket, ne hagyjuk, hogy átverjenek minket! Úgy érzed Te is hozzá tudsz rakni valamit? Van egy érdekes történeted vagy témajavaslatod? Érdeklődéssel várom leveledet: mpeter0725@gmail.com

Ingyenes és hasznos

Különösen ajánlott

Szeretnél egészségben megöregedni? Olvasd el miért NE igyál LIGHT üdítőt!

2012.08.04. 15:36 Moszi0725

Arról mindenki hallott már hogy ne igyunk kólát és hasonló cukros löttyöket, láttunk képeket is hogy mennyi sok cukor van benne és ez milyen sok kalória. Egyetértek, nem valami jó dolog. Most viszont főleg arról lesz szó, hogy miért ellenség a light üdítő (light kóla, light energiaital)! Hogyan verjük át velük a szervezetünket és hogyan teheti ez tönkre az életünket!
lightkola.jpg

 

 

 

 

 

 

 
A rendes kólához még azért gyorsan hozzátenném, hogy saját méréseim szerint pH-ja kb 2 körül mozog, vagyis a benne oldott szén-dioxid (és kis mértékben az egyéb anyagok) miatt nagyon savas (szénsavas). Persze a csontot nem fogja szétmarni, de a fogakat igen! Találni a youtube-on kólás tojáshéj oldásról szóló videót is bőven...


Nade, a light kólával és a light energiaitallal mi a probléma (a savas kémhatásán kívül)? Hiszen ebbe nem raknak cukrot, nem raknak annyi energiát, ettől nem hízunk el! Két rövid érthető történettel fogom bemutatni mi a baj:

1) Koffein és taurin
Eleve ott kezdődik, hogy cukormentes, vagyis ENERGIAMENTES ENERGIAITAL!!! Látjuk az ellentétet? A kólában és energiaitalokban levő koffein, taurin arra szolgál, hogy aktivizáljon bennünket, jól érezzük magunkat (ezért is raknak pl a fejfájás csillapítókba is koffeint, a piros Panadol tablattában kétszer annyi koffein van mint egy RedBullban, bulihoz ajánlott...). Vagyis a szervezetünk szeretne aktívabb lenni, de nem ittunk hozzá cukrot. Ettől még aktív lesz, (minta energiát nyerne) csak éppen lecsökkenti a vércukorszintet! Elhasználja a rendelkezésre álló energiát, utánpótlás energia nélkül. Ezzel becsapjuk a szervezetünket, ami nem valami jó neki, de önmagában ez még nem olyan nagy baj, általában eszünk is valamit a kóla mellé, ezért lesz utánpótlás energia a cukor helyett. Viszont vigyázni kell azzal, ha pl vezetés közben, vizsga előtt az ember megiszik egy light kólát vagy light energiaitalt, mert rövid távon hat, éberek leszünk, de utána akár vészesen lecsökkentheti a vércukorszintet és sokkal rosszabb lesz a teljesítményünk! Ilyenkor tényleg hagyjuk marketingdumát, felejtsük el a light energiaitalt, igyunk egy rendes energiaitalt ha muszáj! Cukorral!

2) Light, viszont édes
Eszünkbe juthat, hogy de jó, most már lehet venni koffeinmentes kólát is (ami cukormentes is és talán zero a neve). Ezzel élvezhetjük a kóla ízét, de az előző logika kiesik koffein nélkül. Sajnos tévedünk. Hosszabb távon pont a light ital nagyon káros tud lenni, lássuk miért:
Megisszuk a light kólát vagy a light energiaitalt. Az édes íz miatt szervezetünk alapból elkezdi termelni az inzulint (koffein nélkül is aktivizálódunk), olyan mintha ettünk volna valamit. A szervezetünk nem tudja hogy energiamentes az ital, azt hiszi ettünk valamit, az édes íz beindítja az emésztést ami inzulin termeléshez vezet. Namost, ott az inzulin, ez arra készteti a sejteket, hogy elraktározzák a most nem létező cukrot. Ha ezt sokszor csináljuk, sokszor átverjük a sejteket, egy idő után nem fogják elhinni az inzulin jelét, ellenállóak lesznek az inzulinra, akkor is ha tényleg ettünk valamit. Ezt inzulinrezisztenciának hívják, gyakorlatilag ez a második típusú cukorbetegség! A cukorbetegek 90 %-a ebben szenved.

Tehát kevesebb energiát akarunk bevinni a szervezetbe, mert a jelenlegi civilizációban nincs szükség a sok energiára, attól csak elhíznánk, de ez megbetegít bennünket! A megoldás hogy la lehet nem iszunk rendes kólát, vagy light kólát és light energiaitalt csak evéssel együtt iszunk, vagy ami a legjobb, nem is iszunk ilyet egyáltalán például a savtartalmuk miatt sem.

Amibe érdemes még belegondolni, hogy a második típusú cukorbetegséggel ma már lehet élni, talán nem tűnik olyan komolynak, de statisztikailag 10-15 évvel lerövidíti az életet! Emiatt komoly betegségnek számít és gondoljunk arra, hogy az átlag magyar nyugdíjas kb 10-17 évet él nyugdíjasként, vagyis ebből vesz el a cukorbetegség 10-15-öt!!! Ez durva, főleg ha látjuk milyen hülyeségen is múlhat...

Szeretnél egészségben megöregedni? Például ésszel igyál light üdítőket! Egészségedre!
RED_BULL_SUGARFREE.jpg


A bejegyzés trackback címe:

https://ertelmesen.blog.hu/api/trackback/id/tr574695563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

erdészpista 2012.10.28. 15:02:44

Milyen források alapján mondod ezeket? A koffeinről pl. wikipedia ezt írja:

"it may somewhat reduce the risk of type 2 diabetes."

Van bizonyítékod arra, hogy az édesítőszerek cukorbetegséget okozhatnak?

Moszi0725 · http://ertelmesen.blog.hu 2012.10.28. 16:45:54

@erdészpista: Kedves erdészpista! Köszönöm a kérdést. Első körben ezeket ajánlom: MayoClinic.com; Hypoglycemia; Jan. 12, 2010
"Diabetes Forecast"; Understanding Insulin Resistance; Erika Gebel; June 2011
"Scientific American"; Just Desserts: Artificial Sweeteners Linked to Weight Gain; Lisa Stein; Feb. 11, 2008
"Hormone and Metabolic Research"; The Effect of Artificial Sweetener on Insulin Secretion. 1. The Effect of Acesulfame K on Insulin Secretion in the Rat (Studies In Vivo); Y. Liang, et al.; June 1987
"Appetite"; Effects of Stevia, Aspartame, and Sucrose on Food Intake, Satiety, and Postprandial Glucose and Insulin Levels; Stephen Danton, et al.; August 2010
és hozzátenném, hogy ez a rendszeres nagyon helytelen életmód következménye lehet, főleg ha nem eszel mellé sosem semmit, nem kell aggódni ha néha iszol ilyet. "Bizonyítéknak" nem tudom elég-e.

erdészpista 2012.10.28. 17:53:48

Legjobb persze egy metaanalízis lenne, vagy legalább egy ilyen táblázat, mint amit ez a srác csinált:

examine.com/supplements/Caffeine/

De lássuk a forrásokat (kár, hogy nem tördelted). A mayoclinic jó oldal, de nem tudom hogy jön a konkrét kérdéshez.

"Understanding Insulin Resistance" - átfutva nem látok benne édesítőszert

"Just Desserts" - patkánykísérlet alapján íródott

"Hormone and Metabolic Research" - dettó

"Appetite" - ez érdekes, lehet, átrághatom magam rajta, de a minta önmagában elég problémás (30 fő összesen), és nem is volt kontroll csoport.

Ezek alapján elég gyenge lábakon áll az édesítőszerek és a cukorbetegség közti kapcsolat - valami összefüggés biztos van, de ezek alapján nem tudunk elmondani kb. semmit az édesítőszeres italok ilyen kockázatáról. Könnyen lehet, hogy a cukros verzió sokkal károsabb, én biztos nem javasolnám senkinek, hogy inkább a cukrosat igya.