Csatlakozz Te is!

Miről szól a blog?

Mi próbáljuk megérteni a minket körülvevő világot. A tudást felhasználhatjuk arra, hogy fejlődjünk, anyagilag jobb helyzetbe kerüljünk vagy megőrizzük egészségünket, ne hagyjuk, hogy átverjenek minket! Úgy érzed Te is hozzá tudsz rakni valamit? Van egy érdekes történeted vagy témajavaslatod? Érdeklődéssel várom leveledet: mpeter0725@gmail.com

Ingyenes és hasznos

Különösen ajánlott

A legvégső határ 2: A magánszektor előretörése

2011.06.06. 14:19 astroleslie


Előző írásomban elmondtam, hogy a jövőben a világűr kihasználásban a magáncégek egyre nagyobb szerepet kapnak majd. Mindez nem véletlen. Az űripar terebélyesedik, egyre több pénz van benne. Ugyanakkor az államok már nem képesek (vagy nem akarják?) egyedül finanszírozni a világűr kihasználását illetve kutatását. Erre jó példa a NASA esete. Amikor 1958-ban létrehozták, az alapító törvény kimondta, hogy bármilyen találmány, ami az űrutazással kapcsolatos, és a NASA használja, az a kormány tulajdona, és csak a NASA-nak van joga az űrutazáshoz. Ez a helyzet egészen 1984-ig tartott, amikor is a törvényt módosították, és onnantól kezdve bárki lőhetett ki rakétát. (A műholdakkal kicsit más volt a helyzet. Egy 1962-es törvény alapján bárki indíthatott műholdat a világűrbe, de azt csak NASA rakéta vihette). 2006 óta pedig a NASA "mottójában" már csak a világűr felfedezése és a tudományos kutatás található. Egyáltalán nem említik a világűr kiaknázását, pedig az alapításának egyik oka ez volt. Nagyot változott a világ 1958 óta!

A II. világháború után, amikor az amerikaiak és a szovjetek rátették a kezüket a németek rakétáira, elkezdték a saját kutatásaikat. Ekkor értelemszerűen a katonaság kezében volt az irányítás. A Szovjetunió esetében pedig fennállása során végig. A NASA egy civil űrügynökség, amelyet annak idején azért hoztak létre, mert a Szovjetunió elsőként lőtt fel műholdat (Szputnyik-1). Mint láttuk, a NASA az amerikai kormány intézménye, és az alapító törvényben foglaltak miatt az űripar nem volt csábító a magáncégek számára. Ez az azóta lényegesen megváltozott. Amint az 1984-es törvény hatályba lépett, a nagyobb hadiipari cégek az államtól vásároltak rakétákat, hogy azok alapján saját kilövő járműveket fejlesszenek és működtessenek.

A nagy áttörés 1980-ban történt, amikor az Európai Űrügynökség (ESA), ami ugyanolyan elven működött addig, mint a NASA, létrehozta az Arianespace nevű vállalatot. Ez a vállalat gyártja és működteti az Ariane-5 rakétákat, amit az ESA is használ. A vállalat nagyon sikeres, több mint 240 sikeres kilövésük volt, és a kereskedelmi műholdak kilövésének több mint felét ők végzik.

Egy érdekes koncepció a Sea Launch. Ez egy hajóról indít orosz gyártmányú rakétákat, rajta műholdakkal. A hajó az indítás előtt mindig az Egyenlítőre hajózik, és onnan végzik a kilövést. Az Egyenlítő azért a legmegfelelőbb hely, mert a kilövés során kisebb energiát kell befektetni, mivel a Föld kerületi sebessége az Egyenlítőn a legnagyobb. A cég komoly pénzügyi problémákkal küzdött 2008-tól kezdve, de a tavalyi év végén rendeződött minden. Eddig 27 sikeres kilövésük volt.


 

Hogy lássuk, nemcsak a nagy és gazdag országoknak van keresnivalójuk az űrben, itt egy link. Ebből is láthatjuk, hogy a közhiedelemmel ellentétben a világűr nemcsak a "hatalmasok játszótere", valamint az űripar igenis hoz hasznot az egyes országoknak (munkahelyek, adók, stb.). Sajnos a jelenlegi kormány nem így gondolja a helyzetet. De erről majd máskor.

Egy másik link is azt bizonyítja, hogy az amerikai kormányzat más irányt jelölt ki a NASA működéséhez. Tudjuk, hogy a Space Shuttle-nek voltak komoly bajai, és lejárt az ideje. A NASA pedig nem kapott támogatást, hogy egy új járművet fejlesszen ki. Ehelyett egy magáncég kapott pénzt. A jövő majd megmutatja, hogy jó döntés volt-e ez a lépés.

A közelmúlt két legfontosabb fejleményéről az egész témában még nem beszéltem. Az egyik az űrturizmus. Ez majd a következő cikk témája lesz. A másik, ami kapcsolódik az előző bekezdéshez, a Falcon-9 rakéta és a Dragon űrhajó megjelenése. Mindkettőt a SpaceX nevű vállalat fejlesztette ki, melynek fő célja a világűrbe való kijutás minél olcsóbbá és megbízhatóbbá való tétele. A mai napig ők az egyetlen vállalat, akik sikeresen kilőttek egy űrhajót, és sikeresen visszahozták a Földre (2010 decembere). A SpaceX azóta már több szerződést is kötött az amerikai hadsereggel, illetve a NASA-val, így az is elképzelhető, hogy néhány évig ez a vállalat viszi majd az amerikai űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra.   

Mindenesetre a magánszektor még csak most bontakozik ki, így a közeljövőben további izgalmas fejlemények várhatóak e téren. Akit jobban érdekel a téma, és ért angolul, az olvashat róla itt. Persze én is írni fogok a témáról, amint valami újdonság történik!



 

A bejegyzés trackback címe:

https://ertelmesen.blog.hu/api/trackback/id/tr252961582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.