Csatlakozz Te is!

Miről szól a blog?

Mi próbáljuk megérteni a minket körülvevő világot. A tudást felhasználhatjuk arra, hogy fejlődjünk, anyagilag jobb helyzetbe kerüljünk vagy megőrizzük egészségünket, ne hagyjuk, hogy átverjenek minket! Úgy érzed Te is hozzá tudsz rakni valamit? Van egy érdekes történeted vagy témajavaslatod? Érdeklődéssel várom leveledet: mpeter0725@gmail.com

Ingyenes és hasznos

Különösen ajánlott

A kivétel igenis gyengíti a szabályt!

2012.01.20. 09:09 Moszi0725

Már régóta bennem van ez a rövid írás, ezért most nagyon örülök hogy végre olvashatjátok! Nem tudom Ti hogy vagytok vele, de engem nagyon tud irritálni, ha teljesen logikátlan helyzetekben hallom: "A kivétel erősíti a szabályt."

Már miért erősítené?

Ha van egy szabály, és az alól van kivétel, akkor az hogy lehetne erős szabály? Egymásnak ellentmond, hogy a kivétel erősítené a szabályt. Amikor mondjuk valami nyelvórán azt tanuljuk, hogy xyz a szabály, kivéve..., akkor valójában a kivétel is szabály része! Így együtt alkotnak egy szabályt. Ezért gondoltam én, hogy ezt a "A kivétel erősíti a szabályt." mondatot valami tanárnő találta ki, hogy jobban eladhassa a tananyagot.

És itt most vége is lenne a dolognak, ha nem lettem volna kíváncsi, az a tanárnő (vagy kicsoda) mikor találta ezt ki és mióta használják ezt helytelenül. Szerencsére kiderült, hogy igazam lett! :) A Wikipédián világosan kiderül, hogy a latin exceptio probat regulam-ból származik. Egy elterjedt magyarázat szerint a probat ige félrefordítása a mondás értelmetlenségének oka, és a helyes fordítás: „a kivétel teszi próbára a szabályt” lenne. A mondás eredeti értelme az volt, hogy a kivételes esetek ismeretében lehet a szabályra következtetni és a szabályt alkalmazni lehet a kivételként fel nem sorolt esetekben. Ez egy régi jogi elv, amit Cicero vezetett be Lucius Cornelius Balbus védőbeszédében (noha nem ezt a megfogalmazást használta). Pontosan megfogalmazva: a kivétel léte bizonyítja a szabály létezését a nem kivételes esetekre.

De egyébként "A kivétel erősíti a szabályt." szó szerint véve képtelenség, hiszen a kivételek valójában gyengítik, csorbítják a szabályt.

Most már ezt tudjuk!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ertelmesen.blog.hu/api/trackback/id/tr323592352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Smooth binary 2012.01.20. 13:43:19

Régebben én is azt hittem, hogy ez a szólás "csak egy hiba a mátrixban", mivel önellentmondást tartalmaz.

De ha jobban belegondolsz a való életben mégis ez működik: ha egy szabályt alkotsz kivétel nélkül, akkor a kivételes esetekben már nem lesz érvényes a szabályod. Így akiket szabályozni kellene, azok elkezdik megkerülni a szabályt, mivel az az adott esetben nem alkalmazható és már létre is jöttek a kiskapuk. Minnél nagyobb érdek fűződik hozzá, annál jobban fogják keresni ezeket a kivételes eseteket, kiskapukat a "leszabályozottak".
Ha viszont a szabályban már a kivételes eseteket is igyekszel lekezelni, akkor lényegeben bezárod ezeket a később amúgy is létrejövő kiskapukat. Tehát a kivételekkel igenis erősíted a szabályt :)

Moszi0725 · http://ertelmesen.blog.hu 2012.01.20. 13:58:38

@Smooth binary: Filozofálhatunk róla, de a lényeg ugyanaz marad és felesleges belemenni a részletekbe. A védelem kedvéért: Te is elismered, hogy kivételes esetekben nem lesz érvényes a szabály, tehát ezek gyengítik a szabályt! A mai jogi környezetben vannak kiskapuk, ezek gyengítik a szabályt. Ha lekezeled a kiskapukat ahogy írod, és bezárod őket, beépíted a kivételeket, akkor 1. a beírt kivételek is a szabály részét fogják képezni 2. erősíted a szabályt, mert kevesebb kiskapu lesz, kevesebb kivétel, tehát a kivételek gyengítenék, de így kevésbé tudják. Ez pedig az amit én írtam. Értem mire gondolsz, hogy a kivételekkel erősítem a szabályt, de azt is írtam, hogy ezek a beírt kivételek tulajdonképpen már a szabály részei. Szerintem csak ez marad meg mint kommentjeink alapjául szolgáló félreértések. Már beírtuk őket a szabályba, az ez után megtalált kiskapuk viszont gyengévé teszik. Mert kivételek. Szerintem.

Smooth binary 2012.01.20. 16:03:44

Értem már hogyan értetted :) Így tényleg igaz.
süti beállítások módosítása